رونق , مشاوره بازاریابی , کارآفرینی , مدیریت , سرمایه گذاری , کلینیک کسب و کاربرجام و گردباد پس از آن (نویسنده: وحید خوشباف 1394/9/20)

طرح کارآفرینی کاریزون

 

 "جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاریزون اینجا کلیک کنید"

 

 

 


برجام و گردباد پس از آن (نویسنده: وحید خوشباف 1394/9/20)

برجام و گردباد پس از آن (نویسنده: وحید خوشباف 1394/9/20)

برجام: "برنامه" "جامع" "اقدام" "مشترک"

سوالهای زیادی ذهن صاحبان صنایع، بازرگانان و اصناف مختلف را درگیر کرده که پس از برجام و رفع تحریمها چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا رکود به رونق تبدیل خواهد شد یا نه؟

البته که رونق اتفاق می افتد ولی با اتفاقاتی که شاید به مذاق خیلیها خوشایند نباشد.

طبق پیش بینی ها و شواهد موجود درهای بازار جهانی به روی ایران گشوده شده و دو آیتم اساسی کسب و کارها را تحت الشعاع قرار خواهد داد:

الف - تعامل با بازار داخل کشور

ب - تعامل با بازار خارج از کشور

هر دو این آیتمها برای تمام کسب و کارها سرنوشت ساز خواهد بود.

الف - تعامل با بازار داخل:

بدلیل حضور شرکتهای خارجی و ورود محصولات این شرکتها و سیستمهای بازاریابی و فروش مدرن آنها احتمال افول بسیاری از کسب و کارها وجود دارد (کسب و کارهایی که با زیرساختهای دیمی و بدون دانش کافی بنا نهاده شده اند).

90 درصد صنایع خصوصی کشور بصورت کاملا غیر علمی راه اندازی شده اند، حتی به جرات می گویم در حد یک کارگاه هستند و اصول اولیه ی مدیریت و تولید را نمی دانند چه برسد به اینکه از دانش بروز بازاریابی و فروش مطلع باشند.

در بسیاری از بنگاههای اقتصادی به عینه شاهد بودم که نه تنها مدیریت کلان صحیحی نداشته اند بلکه در مسائل پیش پا افتاده نیز دچار سردرگمی هستند.

بعنوان مثال حتی تعریف نقطه ی سر به سر را نمی دانند چه برسد به ...

براحتی قابل پیش بینی است که اگر محصولات با کیفیت بالا و قیمت تمام شده ی پایین وارد چرخه ی بازار گردد دیگر "ماست خسرو" فروش نخواهد داشت.

این محصولات میتواند بصورت صد در صد وارداتی باشد و هم می تواند تولید داخل با بهره گیری از تکنولوژی و مواد اولیه ی وارداتی باشد.

بعد دوم در این مطلب بعد بازاریابی و هنر فروش است که سیستمها و استراتژیهای نوین خود بخود وارد خواهد شد، این اتفاق به دو دلیل رخ خواهد داد:

1 – ایجاد فضای رقابتی شدید و جنگ برای تصاحب سهم بازار

2 – ورود سیستمهای نوین بازاریابی همراه با محصولات نوین خارجی

این را هم باید بدانیم که رفتار مشتری نیز به شدت تغییر خواهد کرد و به کامیابی در مصرف خواهد رسید.

کامیابی در مصرف به حالتی گفته می شود که پس از مشاهده ی محصول با کیفیت در مصرف کننده ایجاد می شود و بقول خودمان چشم مصرف کننده به جمال کالای ارجینال باز می شود و متوجه می شود که تا بحال برای خرید محصولات قدیمی پولش را دور ریخته و دیگر سراغ محصولات قبلی نخواهد رفت.

ب - تعامل با بازار خارج از کشور

اکثر صاحبان بنگاههای اقتصادی نمیدانند برای صادر نمودن محصولات خود چه باید بکنند و نیاز به چه مجوزات و استانداردهایی جهت تولید و عرضه دارند و حتی از بازار هدف خود اطلاعی ندارند و نمی دانند هر کشور برای قبول محصولشان شرایط خاص خود را دارد.

تا قبل از تغییر شرایط، کعبه ی آمال تولید کننده برای صادرات کشورهای افغانستان، عراق و گاهی کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و چند کشور محدود ضعیف بوده و اینک که مثلا قرار است صادرات به کشورهای قویتر داشته باشد نمی داند چه باید کند.

امید واهی نداشته باشیم که اگر تحریمها از بین برود حتما به تعالی خواهیم رسید مطمئن باشیم اگر تحلیل اشتباه یا بینش غلط داشته باشیم چه بسا به قتل کسبمان دست بزنیم.

"لطفا کمی نور چراغها رو بالاتر بگیریم تا جاده ی تاریکی که وسط بیابان انتخاب کردیم را بهتر ببینیم"

به ضرس قاطع قول میدهم خیلی از اصحاب صنایع خصوصی در اول دوره ی پسا تحریم مسرور خواهند شد ولی با گذشت اندک مدتی با مرگ کسبشون مواجه خواهند شد.

مسرور بدلیل اینکه شوک وارد شده به بازار باعث میشود در اول دوره اندکی فروش داشته باشند و دچار توهم گردند غافل از اینکه این شرایط خاکستر زیر خاک می باشد و هر آن شعله های آتش احتمال دارد خود را نشان دهد.

"این هشدار رو از بنده ی حقیر جدی بگیرید / طوفان شدیدی در راه است به فکر باشید"

 

توافق برجام را میتوان به پنی سیلین تشبیه کرد

بعضی از کسب و کارها دچار شوک آلرژیک خواهند داد و احتمال فوت هم دارند ولی بعضی از کسب و کارها هم درمان خواهند شد و از شر عفونتی بنام ورشکستگی خلاص خواهند شد.

مهم اینجاست که چه کنیم کسبمان از این شوک آلرژیک مصون بوده و درمان شود.

موضوع دیگر تغییر در ساختار زیربنایی اقتصاد کشور است که موضوعیست پیچیده و وابسته به سیاستهای کلان مملکتی ولی همه ی ما باید بدانیم:

بیماری لاعلاجی که 10 سال یا شاید بیشتر گریبان یک انسان را گرفته و حتی به حاد ترین مرحله ی خود رسیده با کشف یک دارو درمان میشود ولی نه به آن سرعتی که خود بیمار انتظار دارد.

طول درمان در هر بیماری و شدت پیشرفت آن متفاوت بوده و نسبت به شرایط جسمانی بیمار تعیین میگردد.

در خیلی از بیماریها دارو به صورت جزء به جزء و در طولانی مدت درمان تجویز میگردد.

حال برای اینکه در بازار سهم بیشتری داشته باشیم چه کنیم؟

حال با این شرایط اگر میخواهیم کسب و کاری راه اندازی کنیم چه کسب و کارهایی مناسبترند؟

چگونه خود را بعنوان یک تولید کننده یا صاحب بنگاه اقتصادی با رفتارهای مصرف کنندگان هم تغییر دهیم؟

چه کنیم تا با شیوه های حاکم بر بازار جدید وفق بیابیم و سوار قطار سریع السیر بازار شویم؟

 

"در بخش دوم همین مقاله به بررسی راهکارها خواهیم پرداخت"

برچسب ها: تغییر در روند , پسا تحریم , برجام , شرایط جدید در بازار , مدیریت , مدیریت تولید , بازاریابی


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید


  1. نظر رحیمی عزیز :

    سلام خسته نباشید ممنون از این مقالات خوب که در اختیار ما قرار میدید بسیار تحلیل به جا و زیبایی بود بی صبرانه منتظر قسمت دوم این مقاله هستم

    نظر الهام صبوری عزیز :

    عالییییییی بوددددد لذت بردم از خوندن این مقاله

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image


شمارنده