رونق , مشاوره بازاریابی , کارآفرینی , مدیریت , سرمایه گذاری , کلینیک کسب و کارمهمترین عامل رکود چیست؟ آیا قطارمان را درست سوار شدیم؟ (نویسنده: وحید خوشباف 1394/10/9)

طرح کارآفرینی کاریزون

 

 "جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاریزون اینجا کلیک کنید"

 

 

 


مهمترین عامل رکود چیست؟ آیا قطارمان را درست سوار شدیم؟ (نویسنده: وحید خوشباف 1394/10/9)

مهمترین عامل رکود چیست؟ آیا قطارمان را درست سوار شدیم؟ (نویسنده: وحید خوشباف 1394/10/9)

رکود یعنی واکنش منفی نسبت به پیدایش شرایط جدید در بازار که بصورت افت فروش و نهایتا کاهش درآمد، خود را نشان می دهد.

عوامل ایجاد رکود متعدد می باشد ولی اصلی ترین آنها، عامل انسانی است ...!

یعنی تک تک افرادی که در بازار حضور دارند (تولید کننده، واسطه، مصرف کننده) مهمترین و تاثیر گذارترین نقش را در رکود و کاهش پویایی در چرخه ی اقتصاد بازی می کنند.

ما همیشه راجع به قوانین و شرایط حاکم ایراد میگیریم ولی غافل از این هستیم که یکسری قوانین و قواعد بصورت سنتی توسط اصحاب یک صنعت و یا صنف ایجاد شده و پس از طی حتی نیم قرن حاکم بوده است.

مثال: ساده ترین مثال که برای همه قابل درک و ملموس است فروش یکنوع محصول خاص غذایی بصورت عمده، اعتباری و با تسویه ی ٦ ماهه انجام می گیرد.

این قاعده ربطی به قوانین حکومتی نداشته و ندارد بلکه رقابتهای ناسالم یک سری حاجی بازاریهای قدیم کار را به اینجا کشانده است.

رکود در همین مثال فوق اینگونه آغاز میگردد که تولید کننده ریسک نمیکند و خریدار هم از این شرایط سوء استفاده میکند.

این امر موجب می گردد گردش مالی انجام نگردد و پول آنقدر یکجا بماند تا بگندد.

سوال اینجاست که چرا ما (اصحاب صنایع یا صنوف این دوره و زمانه) نمیتوانیم قواعد را تغییر دهیم یا قواعد جدید ایجاد کنیم؟

چرا خودمان را از این چرخه ی باطل بیرون نمیکشیم؟

آیا فروش یک محصول یا خدمت باید قرنها با یک شیوه انجام شود؟

جالب اینجاست که همه واقف به این موضوع هستیم و از شنیدن سخنان زیبا در مورد خلاقیت در کسب و کارمان لذت می بریم پس چرا عمل نمیکنیم، خدا داند!!!

براستی از چه میترسیم؟

ما حاضریم بیکار بنشینیم و در پایان سال مالی متوجه شویم که X ریال فقط هزینه کردیم و متضرریم در حالی که با یک خلاقیت خیلی کوچک و تغییری اساسی با هزینه ی یکصدم X نه تنها ضرر نمیکنیم بلکه سود هم خواهیم کرد.

صاحبان و مدیران کارخانجات زیادی به بنده مراجعه کرده اند و وقتی صحبت به برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای تغییر در روند کسب و کار یا بازاریابی و فروش رسیده پا پس کشیده اند، همین افراد پس از طی ٦ ماه به اشتباه خود پی برده و دوباره مراجعه نموده اند ولی این بار بدلیل اینکه قطار بازار همیشه در حال حرکت است و شرایط سخت تر شده متوجه شده اند که حداقل باید دو برابر هزینه کنند تا به شراط ٦ ماه قبل برگردند. 

همیشه باید بدانیم قطار بازار از حرکت نمی ایستد این ما هستیم که بلیطمان را باید بموقع تهیه کنیم و قبل از حرکت قطار سوار شویم.

نکته ی مهم اینست که خریدن بلیط و حتی شیوه ی سوار شدن و نشستن در قطار بازار امروزی با لوکوموتیو های 5 سال پیش کلی فرق دارد چه برسد 50 سال پیش.

و حتی اگر دانشش را داشته باشیم میتوانیم لوکوموتیوران باشیم و قطار را خودمان هدایت کنیم.

قانون بقا در بازار فقط یک جمله ی ساده است و نیاز به بازی با کلمات و اصطلاحات آنچنانی آنور آبی که این روزها مد شده ندارد:

یا تغییر کن یا فنا شو

 

بینا باشیم تا بی همتا شویم

برچسب ها: تحلیل بازار , بازار , رکود , اقتصاد


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید


  1. نظر سلطانی فر عزیز :

    سلام مقاله شما بسیار عالی وهوشمندانه بود.همانطور که میدانید در این دوره زمانه ارزشها وخیلی چیزهای دیگه جاشون عوض شده. فکر حاکم بر اقتصاد ضعیف هم علت دیگری میتواند باشد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image


شمارنده