رونق , مشاوره بازاریابی , کارآفرینی , مدیریت , سرمایه گذاری , کلینیک کسب و کارتعریف بازاریابی و نکات مهم در این باره

طرح کارآفرینی کاریزون

 

 "جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاریزون اینجا کلیک کنید"

 

 

 


تعریف بازاریابی و نکات مهم در این باره

تعریف بازاریابی و نکات مهم در این باره

بازاریابی فرایند برنامه ریزی وعملی کردن توسعه،قیمت گذاری، ترفیع و توزیع محصولات و خدمات در جهت دستیابی به اهداف سازمان است.

بازاریابی، جریان محصولات در یک اقتصاد از تولیدکننده به مصرف کننده باپیش بینی و ارضای خواسته ها و نیازهای بازار در فرایند تبادل را هدایت میکند.

بازار از تمام افراد یا سازمانها یی که محتاج و یا خواستار یک محصول هستند و برای خرید آن توانایی و علاقه کافی را دارا هستندتشکیل شده است.محصولات میتوانند شامل کالاها، خدمات، ایده ها،مکان ها ویا اشخاص باشند.

مفهوم بازاریابی یک فلسفه تجاری مشتری محور است که رضایت مشتری را به عنوان عاملی کلیدی جهت دستیابی به اهداف سازمان معرفی میکند. این فلسفه تاکید بر این مطلب داردکه تمام تلاش سازمان بایستی برای شناسایی نیازها و خواسته های مشتریان وکسب رضایت آنها باشد.

شش وظیفه اصلی بازاریابی به قرار زیر است:

  1. تحلیل محیطی
  2. تحلیل مشتری
  3. برنامه ریزی محصول
  4. برنامه ریزی قیمت
  5. برنامه ریزی ترفیع
  6. برنامه ریزی توزیع

تحلیلهای محیطی و مشتری کارکردهای تحقیق بازار هستند که ابزار لازم جهت ارزیابی نیروی بالقوه بازار و شناسایی بازارهای هدف را فراهم می آورند. برنامه ریزی های محصول، قیمت، ترفیع و توزیع به عنوان عناصر آمیخته بازاریابی شناخته شده اند.

آمیخته بازاریابی: ترکیبی است از چهار عنصر که شامل برنامه بازاریابی یک سازمان میشود: محصول، قیمت، ترفیع و توزیع. نحوه ترکیب این عناصر بیان کننده استراتژی سازمان است. بر خلاف عوامل محیطی این عناصر تحت کنترل سازمان هستند. غالباً ازآنها به "4P" یاد میشود.

تفکیک بازاریابی: عبارت است از تقسیم کل بازار بر اساس وجود شباهت هایی در خواسته ها، نیازها، رفتارها و دیگر خصوصیات به زیر بازارها و یا گروه ها.

اجزاء بازار: شامل گروهی از مشتریان است که دارای شباهت های معناداری هستند و به نمونه خاص از آمیخته بازاریابی واکنشی یکسان نشان میدهند.

بازار هدف: به گروه مشخصی از مشتریان بالقوه گفته میشود که سازمان در تلاش جهت کسب رضایت آنها با یک محصول است. در واقع بازاری است که سازمان آمیخته بازاریابی خود را به سمت آن هدایت میکند. آمیخته های بازاریابی مختلفی جهت بازارهای هدف گوناگون شده اند تا بتوانند نیازها و خواسته های آن بازارهارا برآورده کنند. بازارهای هدف ممکن است شامل اجزاء بازار و یا یک بازار یکسان که بواسطه یک "نوع خاص از مشتریان" شناخته میشوند، باشند.

تفکیک محصول: زمانی به وجود می آید که یک محصول یا برند با توجه به یکدسته ویژگیهای محسوس و یا نا محسوس در مقایسه با رقبایش متفاوت تلقی میشود."تفکیک محصول" همچنینبه یک استراتژی که در آن یک شرکت به تبلیغ ویژگیهای محصول خود در برابر رقبای موجود در بازاری مشابه میپردازد، اشاره دارد.

جایگاه یابی محصول :اشاره به تصمیماتی دارد که باعث شکل گیری ذهنیتی از محصول در ذهن مشتری میشوند. این ذهنیت کاملاً بواسطه محصولات رقابتی بوجود می آیند. تصور ایجاد شده در ذهن مشتری (و نه تفاوت های واقعی بین محصولات) مساله ای حیاتی است.

برنامه ریزی بازاریابی

تعریف سازمان از استراتژی بازاریابی تعیین کننده فعالیتهای مورد نیاز برای پیاده سازی آن استراتژی است. برنامه های بازاریابی مشخص کننده بازارهای هدف هستند و جهت توسعه آمیخته بازاریابی راهکارهایی کلی ارائه میدهند. اطلاعات بیشتری که ممکن است در برنامه ریزی وجود داشته باشند عبارتند است از: تحلیل محیطی، برنامه های تحقیق بازار، ارزیابی هزینه و پیش بینی فروش. فرایند توسعه برنامه بازاریابی با تعیین و ارزیابی محیط احاطه کننده سازمان شروع میشود. این تحلیل موقعیتی نشان دهنده نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدهای پیش روی سازمان بواسطه محیط بازاریابی است. برمبنای این اطلاعات اهداف بازاریابی برای محصولات و بازارهای تعیین شده مشخص میشوند. تشریح آمیخته بازاریابی بیان کننده اهداف معین شده برای هر ترکیب محصول / بازار است.

اهداف بازاریابی

اهداف بازاریابی اهداف سازمان هم در امور کمی (مانند فروش، سود، سهم بازار) و هم در امور کیفی (مانند رهبری بازار، جایگاه شرکت) را تعیین میکند. در واقع اهداف بازاریابی نشان دهنده نقش بازاریابی در دستیابی به اهداف بزرگ شرکت است. اهداف بازاریابی برای اینکه بتوانند کارایی لازم را داشته باشند باید دارای ویژگیهای زیر باشند:

  • مشخص باشند.
  • قابل اندازه گیری باشند.
  • نشان دهنده دوره تاثیر خود باشند.

این اهداف به نوبه خود به اهداف جزییتری برای عناصر بازاریابی تبدیل میشوند.

تحلیل محیطی

محیط بازاریابی ترکیبی است از دوعامل: آنهایی که سازمان میتواند کنترل کند وآنهایی که نمیتواند،است. رمز موفقیت سازمان در دستیابی به اهدافش در گرو توانایی سازمان در درک تاثیر عوامل غیر قابل کنترل و مدیریت موثر عوامل قابل کنترل است. ازعوامل غیر قابل کنترل که بر تمام سازمانهای موجود در یک اقتصاد اثرگذار هستند به"عوامل کلی محیطی"یاد میشود. این نیروهای غیر قابل کنترل عبارتند از:

  1. عامل جامعه شناختی
  2. شرایط اقتصادی
  3. شرایط رقابتی
  4. عوامل اجتماعی و فرهنگی
  5. عوامل سیاسی و قانونی (دولت)
  6. عوامل تکنولوژیکی

"عوامل خرد محیطی" نیروهای خارجی هستند که بر هر سازمان به طور خاص تاثیر می گذارند. اگر چه این عوامل در سطح وسیعی غیرقابل کنترل هستند سازمان میتواند بر آنها تا حد زیادی اثر گذار باشد. عوامل خرد محیطی عبارتند از:

  1. تهیه کنندگان
  2. واسطه های بازار
  3. بازار هدف

عواملی که سازمان بر آنها کنترل مستقیم دارد عوامل داخلی و متغیرهای تصمیم گیری هست ایجاد تغییر در آمیخته بازاریابی و انتخاب بازارهای هدف جزو اولین اقداماتی هستند که سازمان در پاسخ به نیروهای غیرقابل کنترل محیطی خود نشان میدهد.

استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی

استراتژی بازاریابی روشی است که سازمان با استفاده از آمیخته بازاریابی خود نیازهای بازار هدف را ارضا و تلاش میکند تا به اهداف سازمانی خود دست یابد. ماتریکس فرصت بازار/ محصول و ماتریکس گروه مشاورین بوستون راهکارهایی را جهت دستیابی به ارزشهای مرتبط با محصول و فرصت های محصول ارائه میدهند.

برچسب ها: بازاریابی , آمیخته بازاریابی , بازرگانی , مدیریت , اصطلاح مدیریت , 4p , آمیخته بازاریابی , فروش , مویرگی


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید



  1. هیچ نظری ثبت نشده است

    شما اولین نفر باشید !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image


شمارنده