رونق , مشاوره بازاریابی , کارآفرینی , مدیریت , سرمایه گذاری , کلینیک کسب و کارانتخاب یک مشاور مدیریت مناسب

طرح کارآفرینی کاریزون

 

 "جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاریزون اینجا کلیک کنید"

 

 

 


انتخاب یک مشاور مدیریت مناسب

انتخاب یک مشاور مدیریت مناسب

درحال حاضر تعداد زیادی شرکت‌ها و سازمان از خدمات مشاوره مدیریت استفادهمی‌کنند. آمارها نشان می‌دهد تنها در کشور کانادا بیش از 70 درصد شرکت‌ها،حداقل یک مشاور مدیریت در اختیار دارند.

اما سوال اینجا است به‌عنوان یک مدیر ارشد سازمان چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد که در انتخاب یک مشاورمدیریت خوب دقیقا به هدف زده‌ایم.

نوشتار ابزار مورد نیاز برایانتخاب و همکاری بهره‌ور با یک مشاور مدیریت معرفی خواهد شد.

معرفی ابزار

برای استفاده از این ابزار گام‌های زیر را بردارید:

1-نیازهای خود را برای استفاده از خدمات مشاور مدیریت مشخص کنید. بسیاری ازشرکت‌ها از مشاورین مدیریت برای کسب اطلاعات تکمیلی و کمک گرفتن برایشناسایی و حل مسائل سازمانی استفاده می‌کنند. تجربه نشان می‌دهد سازمان‌هادلایل و انگیزه‌های مختلفی برای به‌کارگیری مشاورین مدیریت دارند، امامهم‌ترین دلایل آن عبارت است از:

مشاور در تعیین اهداف و استراتژی‌ها تسهیل‌گری می‌کند.

با توجه تخصص خود، وضعیت سازمان را از حالت روزمره به وضعیت یادگیرنده و نوآور تبدیل می‌کند.

با توجه به تجارب خود می‌تواند در حل مسائل سازمانی موثر واقع شود.

با توجه به میزان تجربه و تخصص و همکاری پاره‌وقت با سازمان، از نظر هزینه نسبت به همکار تمام وقت بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

2- مشاور مدیریت را انتخاب کنید. سهم عمده رضایت در هر خدمات حرفه‌ای، انتخاب مناسب و صحیح است.

2-1-نیازمندی‌ها را به خوبی درک کنید- اولین گام برای انتخاب مشاور مدیریتشناسایی مساله، موضوع یا فرصتی برای مشاوره است. یک کارفرما با انگیزه:

مساله را به‌طور شفاف تعریف می‌کند.

برای ایجاد تغییر متعهد می‌شود.

برنامه زمان‌بندی مشخص می‌کند.

محدودیت‌های بودجه‌ای را تعیین می‌کند.

2-2- گزینه‌های مشاوره مدیریت دارای صلاحیت را انتخاب کنید. شاید بزرگ‌ترینچالش انتخاب مشاور مدیریتی شایسته باشد. برای این کار می‌توانید:

از افراد صاحب برند در حوزه مشاور کسب و کار کمک بگیرید.

از مشاورین و اعضای حرفه‌ای انجمن‌های تخصصی مدیریت استفاده کنید.

از همکاران خود که از یک مشاور کمک گرفته‌اند مشورت بگیرید.

در اینترنت جست‌وجو کنید.

انتخاب مشاور مدیریت براساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

مهارت و شایستگی علمی

تجربه عملی و اجرایی

در دسترس بودن

تعهد، وفاداری و رازداری

2-3-پروپزال (بسته پیشنهادی) درخواست کنید. بعد از انتخاب اولیه گزینهمشاوره مدیریت از او درخواست پروپزال در خصوص موضوع مورد نظر کنید. بستهپیشنهادی مشاور باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

درک درستی از مساله داشته باشد.

دارای یک رویکرد و روش مشخص برای انجام کار باشد.

برنامه کاری و زمان‌بندی داشته باشد.

اقلام تحویلی پروژه در آن مشخص باشد.

رزومه مشاور و همکاران او ارائه شده باشد.

هزینه انجام کار در آن مشخص شده باشد.

2-4- مشاوران احتمالی را مورد ارزیابی قرار دهید. پس از دریافت پیشنهادهایمشاوران احتمالی سعی کنید با انجام مصاحبه رو در رو مواردی چون تجربه عملیمشاور، رویکردهای پیشنهادی انجام کار، نحوه انتقال مهارت‌ها، میزان سازگاریو میزان ارزش‌آفرینی (نه از نظر قیمت بلکه از نظر ارزش سازمانی) موردارزیابی دقیق قرار دهید.

3- با مشاوره مدیریت انتخابی خود تعامل موثر داشته باشید. فرآیند مشاور مدیریتیک فعالیت مکانیکی نیست بلکه حاصل تعامل مشترک میان کارفرما و مشاور است. برای موفقیت هر پروژه مشاوره‌ای مدیریت هم کارفرما و هم مشاور مسوولیت‌هایویژه‌ای دارند:

3-1- مسوولیت‌های کارفرما- پس از انتخاب نهایی یک مشاور مدیریت، کارفرما باید ازوی برای اجرای برنامه‌های ارائه شده به‌طور کامل حمایت و محیط سازمان رابرای کسب موفقیت در پروژه آماده کند. برای این منظور کارفرما باید اطمینانحاصل کند که کارکنان سازمان:

دلیل حضور مشاور را می‌دانند.

از موضوع مورد مشاوره اطلاع دارند.

همکاری کامل را با مشاور برای کسب بهترین نتیجه دارند.

ضمنا کارفرما علاوه‌بر ایجاد محیط مناسب باید اقدامات زیر را انجام دهد:

کار را به‌طور رسمی به مشاور واگذار کند. (صدور حکم سازمانی(

جهت پیشگیری از تاخیر، در نقاط کلیدی پروژه مطابق اعلام مشاور، تصمیم‌گیری و اقدام کند.

با مشاور صریح و بی‌پرده باشد به ویژه اگر در مواردی نارضایتی وجود دارد.

3-2- مسوولیت‌های مشاور مدیریت: مشاور نیز در طول انجام هر پروژه مسوولیت‌هایی برعهده دارد:

اهداف و مسوولیت‌های پروژه را به‌خوبی درک کند.

جنبه‌های منحصربه‌فرد سازمان را بشناسد.

اطمینان حاصل کند که کارفرما از مفاهیم پروپزال ارائه شده آگاه است.

صریح و بی‌پرده به منابع مورد نیاز خود اشاره کند.

در زمان کلیدی توصیه‌های لازم را گوشزد کند.

به تعهدات خود عمل کند.


به یاد داشته باشید استفاده از مشاور مدیریتی مناسب در سازمان می‌تواند سرعت رسیدن به نتایج خیره‌کننده را در سازمان دوچندان کند.

برچسب ها: مدیریت , بازاریابی , مشاور , اصطلاح مدیریت


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید



  1. هیچ نظری ثبت نشده است

    شما اولین نفر باشید !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image


شمارنده